Az ördög a DNS-ben
Tizenharmadik alkalommal rendezik meg a Kortárs Művészeti Fesztivált Székesfehérváron, ennek keretében mutatja be a Szent István Király Múzeum 2012. május 19 - augusztus 26-ig Győrffy László retrospektív kiállítását.
A művész 100 munkájával találkozhatnak a látogatók, amelyek egészen a gyermekkori rajzoktól a legfrissebb művekig ölelik fel Győrffy eddigi pályájának egyes állomásait. A fő hangsúly az elmúlt öt év műveire, látásmódjára, programjára fókuszál, amelyet a már ismert provokatív hangnem mellett az egyre több párhuzamos médium (grafika, festészet, szobrászat, installáció) feltűnése jellemez.
Finom grafikái világába rendszeresen belehasít az anatómia és biológia naturalizmusa, valamint a popkultúra groteszk humora. Győrffy munkái nem feltétlenül a bűnről és bűnhődésről szólnak, nem szembesülünk a gonoszság és kínok oly mély mocsarával, mint a Chapman fivérek esetében. A nézők tekintetét inkább befele vezeti, reflektál ezáltal saját poklaira. Ily módon a szenvedés káosszá, pszichózissá alakul. Az elmúlás, bomlás alakjaiként és allegóriájaként a legyek és kukacok visszatérő elemei Győrffy grafikáinak és festményeinek. Sok esetben ezek az élőlények vezetik a néző tekintetét, mint az emberi húsban otthonosan mozgó idegen testek, a pusztulás, bomlás üzenetét hordozva. A kiállítás anyag ezen lelki minőségek és allegórikus elemek kapcsolatából teremti meg a kontextust.
A kiállítás alapkoncepciója, hogy a kronologikus bemutató helyett magát a retrospektivitás fogalmát parodizálja a képzőművész. A sajátosan tagolt rendezés új összefüggésekbe helyezi az eddigi pálya egyes állomásait, rákérdezve az alkotói fejlődés érvényességére. A kevésbé ismert vagy még be nem mutatott munkák által a jelen problémafelvetései szisztematikusan rávetítődnek a korábbi időszakok produktumaira: Győrffy nosztalgiától és pátosztól mentes visszaemlékezésének kulcsszava paradox módon inkább a felejtés.
Kép adatai: Facefuck IV, 2012, kerámia, olaj, 34,5x25,5x22,5 cm